Core Values Index: the basics

door The basics

Misschien heb je wel eens van de Core Values Index (hierna: CVI) gehoord van een vriend of collega, of wellicht heb je er online iets over gelezen. De CVI is namelijk al gemaakt door meer dan 1.000.000 mensen.

Wat is de CVI?

De CVI is een bijzondere, wetenschappelijk bewezen en gepatenteerde test naar iemands aangeboren kernwaarden en drijfveren, ontwikkeld vanuit de vraag van het bedrijfsleven om snel de juiste persoon op de juiste plek te zetten en hoe je hem of haar de juiste taken kunt laten doen. Maar de test is niet alleen in te zetten binnen het bedrijfsleven. De CVI beantwoord de volgende vragen:

  • Wat drijft je?
  • Wat heb jij nodig van je omgeving om de bijdrage te leveren waar je van nature goed in bent?
  • Welk gedrag vertoon je als dit ontbreekt?
  • Welke werkzaamheden kosten jou veel energie en met welke activiteiten laad je op?
  • Past het gene wat jij doet wel bij je aangeboren kernwaarden?
  • Waar liggen de mogelijkheden voor groei en ontwikkeling en wat kan je voortaan maar beter laten?

De Core Values Index is een online test die ongeveer 8-10 minuten duurt. Het enige wat je hoeft te doen is telkens 2 woorden te kiezen uit een groep van 4. Aangezien dit enkel positieve woorden zijn, is de CVI oordeelloos. De meeste andere persoonlijkheidsinstrumenten (zoals de MBTI, IDAK of DISC) duren veel langer met invullen, tot soms wel langer dan een uur.

Wat de Core Values Index ook onderscheid van andere, zoals hierboven genoemde, testen is de betrouwbaarheid. Waar de MBTI worstelt om een herhalingsbetrouwbaarheid van 70% te halen, houdt de CVI na 10 jaar nog een repeat reliability van 97,7%. Hiermee is de meetbaarheid van de aangeboren onveranderlijke kern van mensen met de CVI wetenschappelijk aangetoond. Dat betekent dat als je de CVI neemt op 18-jarige leeftijd en opnieuw op de leeftijd van 80, je scores binnen 3% van elkaar liggen. Geen enkele andere psychometrische beoordeling op de markt komt vandaag de dag in de buurt.

 

De CVI beschrijft waar je bevlogen van wordt

Een belangrijk verschil tussen de CVI en andere instrumenten is dat de CVI niet meet wat je kunt, maar het meet waar je bevlogen van wordt. Iedereen heeft wel iets waar diegene heel goed in is, maar geen energie van krijgt. De CVI helpt je met blootleggen waar je energie van krijgt zodat je daar ook je vaardigheden in kunt ontwikkelen.

 

De Kern van jouw persoonlijkheid

Wanneer je de CVI neemt, bestaat jouw score uit vier waarden tussen 0 en 36 punten, waarbij het totaal op precies 72 komt. Je puntenverhouding over deze vier scores vertegenwoordigt je CVI-profiel.

De Core Values Index bestaat uit 4 kwadranten met elk hun eigen kenmerken, eigenschappen en gedragingen: de builder (bouwer), merchant (verbinder), innovator en banker (borger).

Eerst even een paar praktijkvoorbeelden:

Ben jij de persoon die de leiding neemt over elke situatie, moedig handelend zonder aarzeling..? Dan heb je waarschijnlijk veel bouwer-energie in je CVI profiel.

Ben jij de persoon die met iedereen overweg lijkt te kunnen, snel verbinding maakt en geniet van sociale contacten? Dan heb je waarschijnlijk veel verbinder-energie in je CVI profiel.

Ben jij de persoon die graag problemen oplost en uitdagingen analyseert en op zoek gaat naar de beste manier om een taak te bereiken? Dan heb je waarschijnlijk veel innovator-energie in je CVI-profiel.

En tot slot, ben jij de persoon die graag informatie verwerft en organiseert en die informatie deelt met anderen? Grote kans dat je dan veel borger-energie hebt in je CVI-profiel.

Laten we even wat meer inzoomen op deze 4 types:

Bouwer

Bouwers bereiken resultaten; ze gebruiken rechttoe rechtaan spraak en bottom-line denken. Ze zoeken naar snelle, eenvoudige benaderingen die hen in staat stellen te beslissen en anderen tot actie te bewegen. Ze zijn doorslaggevend. Verbinders, innovators en borgers zijn op hun hoede voor de bouwer, omdat het idee om dingen te doen alleen maar omdat iemand zegt om het te doen, niet rationeel of comfortabel voor hen is.

Verbinder

Verbinders zoeken verbinding en naar manieren om contact te maken met andere mensen. Ze verlangen naar openheid en nabijheid met hun collega’s. Ze nemen sociale en emotionele risico’s om goede relaties op te bouwen. Verbinders zijn een onweerstaanbare kracht in het bedrijfsleven. Zonder hen zouden geen zinvolle contacten worden gelegd, konden visies niet worden gerealiseerd en zouden (werknemers)relaties eronder lijden.

Innovator

Innovators zijn probleemoplossers. Ze onderzoeken alle uitkomsten en kiezen het beste als het verstandigste antwoord. Ze maken een snelle en grondige beoordeling, prioritering en herconfiguratie van oplossingen, systemen en processen. Zonder innovators konden bedrijven niet groeien. Innovators maken ontwerp en ontwerp van producten mogelijk. Ze lossen conflicten op met leveranciers, klanten en werknemers.

Borger

Borgers verwerven en behouden kennis; ze bewaren, analyseren en informeren. Borgers behoeden verbinders, bouwers en innovators voor een onredelijk of onverantwoord risico. Borgers werken hard voor gerechtigheid en daarbij passend gedrag. Hun strategie is om constant feiten en kennis te vergaren en te analyseren, dus als de juiste tijd daar is, zullen ze het antwoord hebben.

 

Een persoon is een combinatie van deze 4 types

Iedereen heeft een bepaalde combinatie van deze energieën. De relatieve hoeveelheid van deze energieën bepalen je aangeboren, onveranderlijke aard.

Zo ben ik een Merchant/Innovator. Hier onder zie je mijn profiel:

Omdat ik een verbinder van 27 heb, breng ik van nature het liefst een groot deel van mijn tijd door verbinding maken en mensen bij elkaar krijgen en motiveren. Mijn innovator van 20 maakt dat ik het ook leuk vind om van een afstandje naar de situatie te kijken en vanuit daar de problemen op te lossen. Mijn bouwer van 15 maakt dat ik actie en resultaat behalen wel kan, maar dat wel bewuster in moet zetten en mijn borger van 10 maakt dat ik liever niet bezig ben met het vergaren en borgen van kennis.

Wil jij vrijblijvend kennis maken met ons en de Core Values index?

Wij drinken graag een kop koffie met jou

Taylor Protocols

Bij Taylor Protocols zetten we ons in voor één simpele missie: iedereen op de juiste plaats helpen om het juiste werk te doen. We doen dit met als gevolg dat bedrijven een hogere omzet tegen lagere kosten kunnen ervaren, en zodat werknemers zich werkelijk vervuld kunnen voelen in hun werk.

Contactgegevens 

+31 (0) 53 851 71 48
info@taylorprotocols.nl

Adresgegevens 

Taylor Protocols Europe BV
Performance Factory, Gebouw Zuid
Hoge Bothofstraat 39
7511 ZA Enschede