Waar komen de namen van de hoofdtypen vandaan?

door Inspiratie

Lynn Taylor heeft zich bij het geven van namen aan de hoofdtypen laten inspireren door de wijze waarop in de oertijd dorpen en gemeenschappen werden gevormd. Ieder individu koos van nature de taak die het beste bij hem of haar paste. Dit ging intuïtief door het eigen oerinstinct te volgen. Door deze kwaliteiten in te zetten en de krachten te bundelen ontstonden er gemeenschappen en dorpen.

Kijkend naar de krachten en de kwaliteiten ontstonden er vier hoofdtypen: 

Bouwers (builder)
Verbinders (merchant)
Innovator (innovator)
Borger (banker)

 

Bouwer (builder)

Een robuuste, actie-georiënteerde groep van individuen werd gespecialiseerd in het bouwen van schuilplaatsen en winkels, aanleggen van wegen, bouwen van piramides en bruggen. Deze bouwers voerden de legers aan, leidden de expedities en dienden als high-energy arbeiders. Hun acties creëerden voortdurend monumenten van menselijke vindingrijkheid en macht, zoals productieve akkerbouw, nieuwe bedrijven en sterke legers. Het is een bouwer eigen om intuïtief te handelen en energie in activiteiten te stoppen waar beloftes zijn gemaakt met betrekking tot hoge resultaten of uitkomsten waar veel mensen naar verlangen. Wanneer een eerste poging niet tot het gewenste resultaat heeft geleid zullen zij zich keer op keer tegen de grootste obstakels verzetten totdat deze obstakels verdwijnen door hun persoonlijke energie en kracht.

 

Verbinder (merchant)

Verbinders zijn gespecialiseerd in het opbouwen en bewaken van relaties, vinden van nieuwe markten, ontwikkelen van ambacht en kunst en het creëren van kanalen waarover goederen kunnen worden verhandeld. Sommige verbinders werden ook vertellers, dichters, muzikanten en artiesten. Zij waren leidend in het ontwikkelen van cultuur en literatuur. Merchants leerden van andere culturen en onthouden en deelden de verhalen van deze ontdekte samenlevingen. Zij inspireerden anderen met hun visie over wat bereikt zou kunnen worden, wanneer mensen uit andere culturen en samenlevingen samen zouden werken. Ze waren continu aan het coachen en verzorgen van elkaar om het beste in een ieder en het geheel naar boven te halen.

 

Innovator (innovator)

Onafhankelijke, observerende en vernieuwende individuen werden innovator. Zij waren gespecialiseerd in het ontwikkelen van nieuwe mechanische en technologische apparaten, bedrijfsprocessen en sociale oplossingen waarmee bouwers, verbinders en borgers in staat werden gesteld hun vooruitgang te continueren. Deze innovators verbeterden politieke en economische systemen en bevorderen de theologie, filosofie en psychologie. Zij bedachten de systemen en mechanismen die de samenleving bijeenhouden. Het is een innovator eigen nooit te willen stoppen met nadenken, brainstormen en experimenteren totdat geweldige nieuwe tools en systemen zijn ontworpen. Zij voorzagen de ‘eigen’ samenleving van wijsheid en strategieën waardoor de medemens naar hogere mate van prestaties en veiligheid wordt gebracht.

 

Borger (banker)

Personen die zich concentreerden op het leren, het vergaren van kennis en het analyseren van ervaringen werden Borgers. Zij conserveerden middelen en gebruikten deze middelen voor projecten met zo weinig mogelijk risico en de hoogst mogelijke kans van slagen. Zij leerden repeterend werk met zo weinig mogelijk inspanning en verspilling te volbrengen. Borgers analyseerden de resultaten van elk nieuw project, rapporteren over ineffectieve inspanningen, bevestigden de reden voor elk succes en maakten een rapport voor eventuele toekomstige projecten. Ze waren zo in staat om dat wat is, te behouden en zorgden daarmee voor stabiliteit en waren het anker in een gemeenschap of een organisatie. Borgers zagen het als hun plicht om gevaar of de aanwezigheid daarvan te melden en met feiten te onderbouwen. Zij werkten om te garanderen dat er voldoende is voor iedereen (een veilige situatie, voldoende informatie etc.) en dat de continuïteit hierin gewaarborgd blijft.

 

Bekijk deze blogs om meer te weten te komen over de Core Value Index: 

Core Values Index: kernwaarden 

4 manieren om meer uit je Core Value Index te halen 

 

Of download gratis ons e-boek om meer te weten te komen over de 4 types. 

Wil jij vrijblijvend kennis maken met ons en de Core Values index?

Wij drinken graag een kop koffie met jou

Taylor Protocols

Bij Taylor Protocols zetten we ons in voor één simpele missie: iedereen op de juiste plaats helpen om het juiste werk te doen. We doen dit met als gevolg dat bedrijven een hogere omzet tegen lagere kosten kunnen ervaren, en zodat werknemers zich werkelijk vervuld kunnen voelen in hun werk.

Contactgegevens 

(053) 851 71 48
info@taylorprotocols.nl

Adresgegevens 

Taylor Protocols Europe BV
Performance Factory, Gebouw Zuid
Hoge Bothofstraat 39
7511 ZA Enschede